Wij volgen het jaarthema van de PKN:
Als nieuw! Leven in het licht van Gods koninkrijk
Het logo van dit jaarthema hebben we in bloemen uitgebeeld.
Het gouden hart (gele bloemen) en de kroon worden tegelijk vastgehouden. Waar hart en handen bij elkaar komen, daar gebeurt iets.
De handen (in gebed) reiken naar elkaar en geven zo het geloof handen en voeten.
De witte lijn in de kroon (symbool van Gods koninkrijk) stelt een kring van mensen voor die met elkaar verbonden zijn, samen zingen, samen bidden.
De donkere lijn met gebogen hoofden verbeeldt dat wij elkaar steunen in vreugde en verdriet
In de gelijkenis van de wijngaard die we vandaag gaan lezen, leert Jezus ons iets over Gods nieuwe wereld.
In dit nieuwe jaar is er weer heel veel werk in de wijngaard. Iedereen mag meedoen en iedereen is evenveel waard.
Laten we dat werk proberen te doen in het Licht van Gods Koninkrijk.
Uitleg bij de symbolische schikking van 2 juni 2024 ter gelegenheid van het doen van belijdenis door
Jolijn Bezemer, Jasper Breur, Tim Ottink en Nick Wisse
Vandaag staan deze vier in het middelpunt van de gemeente om hun geloof te belijden.
Zij staan in “vuur en vlam” voor God die zegt: IK BEN DIE ER ZAL ZIJN.
In de ruimte van Gods barmhartigheid is plaats voor klein en groot, veelkleurig als de aarde.
Verschillende kleurige bloemen omdat iedereen uniek is.
De klimop als een boog van Gods trouw.
De kleinere bloemen als de gemeente om jullie heen.
De vier vaasjes symboliseren jullie en jullie mogen ze uiteraard mee naar huis nemen.
Pinksteren is het feest van de komst van de heilige Geest. Jezus had zijn leerlingen beloofd dat zij de Heilige Geest zouden krijgen om hen te helpen als Hij niet meer bij hen was.
We lezen in Handelingen dat er aan de apostelen een soort vlammen verschenen, die zich als vuurtongen
verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten en allen werden vervuld van de Heilige Geest.
Ook in Jeruzalem waar destijds vrome Joden woonden, hoorden ze de apostelen in hun eigen taal spreken.
We hebben deze schikking gemaakt in de vorm van een vlam.
De 3 oranjerode bloemen (Strelitzia’s ) staan voor het vuur van Pinksteren.
Het getal 3 staat voor de drieeenheid Vader, Zoon en Heilige Geest.
12 rozen in de kleuren van vuur staan voor de 12 apostelen.
De grassen staan voor de windvlaag die uit de hemel klonk.
De bladen achter de schikking verwijzen naar geborgenheid.
De Hedera getuigt van Gods trouw.
Je zou het Pinksterfeest ook kunnen omschrijven als “het feest van samen kerk-zijn” want waar de Geest is, worden mensen aangesproken en met elkaar verbonden.
Stort Uw Geest uit
in deze tijd van twijfel
en onzekerheid.
Vervul ons hart met
troost en dankbaarheid.
Deze schikking willen we graag ter bemoediging geven aan Peter en Diny van Marion.
Een nieuw begin.
Vanuit de bol stroomt nieuw leven
Voorjaartsbloemen en bloeiende ranken
Een stroom licht
Verdrijft het duister
Kleurrijker
Geurende lente
Klaagliederen 3:26:
Goed is het geduldig te hopen op de Heer die redding brengt.
Meditatieve tekst:
Het kruis als aardse belofte,
teken van hoop,
trouw en toekomst.
Lezing: Joh. 13: 1-15
Je mag zijn als ik
In deze tekst is veel symbolische taal verwerkt. Jezus gebruikt het voeten wassen om de discipelen iets te leren en het is een oproep om te handelen. Hij inspireert degenen die het zien. Hij is het die zijn leven opoffert om “het vuil” van de leerlingen (de wereld) op zich te nemen en Hij schenkt de schoonheid van het eeuwige leven. Daarmee roept Hij de leerlingen op om een dienaar voor elkaar te zijn en zijn voorbeeld te volgen.
In de bol is een klokjesplant (campanula) geplaatst. De witte doek verwijst naar de voetwassing. De campanula bloeit eindeloos en zelfs in onherbergzame gebieden.
De plant symboliseert dankbaarheid.
Klokjesbloemen
herinneren ons
aan dankbaarheid
en liefde voor de
dienende leider
Deze zondag is de schikking een alternatieve palmpasen stok.
In plaats van het broodhaantje is de bol op het kruis geplaatst.
De palmpasenstok symboliseert op deze manier het kruis dat
gedragen wordt om de aarde te redden.
Aan de dwarsliggers zijn slingers met gedroogde vruchten en
noten bevestigd die staan voor de dertig zilverlingen en de
twaalf apostelen.
De takjes staan voor palmpasen.
Hosanna roept het volk.
De twaalf juichen, vrezen, verraden levende aarde.
Jeremia zit gevangen.
Momenteel zien we ook machthebbers die critici de mond snoeren door hen op te sluiten of om te brengen. Maar God laat zich de mond niet snoeren. Hij geeft Jeremia de opdracht om de akker van zijn neef te kopen, zodat het land in familiebezit zal blijven. Nebukadnezar staat op het punt om de stad in te nemen. Maar ook al valt straks de stad, het land zal nooit eigendom van de koning van Babel worden.
In de schikking zien we dit alles weergegeven. De sanseveria als teken van de rechtvaardige. Jeremia . Ook zien wij wat gras toegevoegd, als verwijzing naar het land dat hij koopt.
De driekleurige viooltjes staan symbool voor de aanwezigheid van God ,hoe weinig zichtbaar God vaak ook lijkt te zijn.
Hij is bij Jeremia met de opdracht om het land te kopen.
De paarse bloemen symboliseren donkere ogen,
waar het licht niet in weerkaatst.
Van onderaf wordt de bol iets groener.
Jonge, uitlopende takjes, reiken naar de hemel.
Gedoofde ogen met sporen van licht.
Gehoorde waarschuwingen en dan …….
Niets.
We zijn voor de schikking uitgekomen op de bolvorm. Jeremia wees op broodnodige verandering van het leven op aarde om het in de toekomst beter te kunnen hebben. Zijn boodschap viel niet in vruchtbare aarde. Daarom is de bol in het begin van de Veertigdagentijd donkerbruin en wordt deze gedurende de veertig dagen groener: het licht dringt door. De combinatie tussen de teksten uit Prediker en Jeremia versterken het beeld van de ronde vorm; de kringloop van het leven en de holistische kijk op het leven zoals Prediker deze beschrijft.
Schuld: In vers 10 van Jeremia 14 staat ‘De HEER zegt over dit volk: Maar al te graag dwalen ze weg, ze sparen hun voeten niet. De HEER schept geen behagen meer in hen. Nu brengt Hij hun wandaden in rekening, nu bestraft Hij hun zonden.’ Een inktzwarte maar misschien ook wel eerlijke boodschap. Op Aswoensdag start een periode van bezinning: wie zijn wij, wat doen wij? Welke parallellen trekken we tussen dit verhaal en nu? Daar roept deze lezing tot op. Mooi om te lezen is dat het volk na alle verdriet, pijn en teleurstellingen nog steeds vertrouwt op God.
Meditatieve tekst.
Hosana
verstomd.
Palmtakjes van toen
verdroogd, verbrand.
Droge Aarde
gedragen kruis
Ook voor deze schikking is de bol gebruikt: die symbool staat voor het leven op aarde.
Vandaag gaat het over de pottenbakker: zie terracotta pot ,waarvan Jeremia zegt :jullie zijn in mijn handen, als klei in de handen vd pottenbakker.
De pottenbakker geeft niet op en houdt vol om het goede te doen. Trouw,(hedera) blijven aan de boodschap.
Zoals God trouw blijft aan de aarde.
Het mos op de bol maakt de aarde iets lichter op weg naar Pasen.
Met deze schikking verbeelden we de doop van Liam.
De rode rozen staan voor de liefde tussen de vader en de moeder. de witte roos voor de geboorte van Liam.
Temidden van de Gemeente, gedragen door de trouw van God, mag jij je eigen weg gaan.
Het jaarthema van de Protestantse Kerk is: GA MEE! Het is een uitnodiging om samen op zoek te gaan en op pad te gaan als pelgrims met een doel.
Om op weg te gaan heb je wegwijzers nodig. Voor iedere zondag is er een wegwijzer, waar de weg, in de vorm van een guirlande langs slingert. De guirlande heeft iedere zondag een andere bekleding. De wegwijzers van de zondagen vormen met Kerst een ster. De ster die de weg wijst naar de geboorteplaats van Jezus.
De tweede wegwijzer geeft misschien wat verwarring, maar dat heeft te maken met het feit dat 2e en 3e Advent samengevoegd worden, omdat er op de 4e Advent geen dienst is. De uitleg hoort u volgende week.
Vandaag dus 1e Advent met het thema: op weg naar Bethlehem. De bijbelverzen die we gaan lezen uit Marcus, zijn huiveringwekkend. De zon verduistert, de maan geeft geen licht meer, sterren vallen uit de hemel en hemelse machten wankelen. Gelukkig niet omdat de wereld vergaat maar omdat de Mensenzoon komt. Ga je mee naar Bethlehem? Daar laat deze Mensenzoon zich vinden.
De richtingwijzer wijst naar beneden. De Mensenzoon zal van God gezonden zijn.
De weg die we gaan is donker. Dit is te zien in de donkere guirlande.
Een gebed uit de Adventskalender van Petrus:
Heer,
We danken U voor de tijd van Advent,
dat we ons mogen richten
op de komst van Jezus in deze wereld, in onze levens.
Geef ons het vertrouwen dat aan U de toekomst is,
ook al staat de wereld op zijn kop.
Amen.
De pijl van de tweede advent wijst naar links.
Johannes zei tegen de mensen: “Maak recht de weg van de Heer”.
Hij roept de mensen op om daarom even stil te staan en terug te kijken op hun leven.
Wat is er van terecht gekomen en wat is er nodig om die weg recht en effen te maken?
De weg in de schikking is groen. Er is hoop voor de toekomst.
De pijl van derde advent wijst naar rechts.
Samen met de lichte kleuren tussen het groen verwijzen zij naar die hoopvolle
toekomst met Jezus.
Zoals het volgende gebed zo mooi verwoord:
God van licht
Gij stuurt mensen op ons pad
om de weg te banen
en ons vreugde te brengen.
Help ons
om mee te bouwen aan een weg
die voor iedereen begaanbaar is.
Laat ons het licht zijn voor elkaar
naar het voorbeeld van uw Zoon Jezus.
Blijf bij ons, Heer, als licht
en geef troost en moed om samen verder te gaan.
Vandaag, morgen en altijd.
Vandaag lopen we vast wat vooruit van derde naar vierde advent.
We horen de aankondiging van de geboorte van Jezus.
De wegwijzer wijst naar boven.
Maria geloofd het verhaal van de engel,
Geloofd het verhaal van God.
Er komt kleur in de guirlande. Kerstmis komt in zicht!
We zíjn samen op weg
Volgen de pijlen
Richting het toekomstig licht
Ontmoetingen onderweg
Verdiepen de gedachten
Maria, meísje, zwanger
Van het hemelse licht.
De lezingen in de 40-dagentijd komen onder andere uit Jeremia. Jeremia wordt door God geroepen om profeet te worden. Het overrompelt Jeremia. Hij staat aan een nieuw begin van zijn weg in het leven. God wijst hem een amandelboom aan die in bloei staat. De amandelboom is de eerste boom in het Midden-Oosten die na de winter bloeit.
De schikking is een bolvorm die staat voor het leven op aarde. Tijdens deze 40-dagentijd kleurt de bol vanbruin/verdord/droog naar groen, licht en levendig. Vandaag zien we de takken met bloesem als een nieuw begin en voorbode van de lente. Het volgende gedicht verwijst naar de hoop en naar het doordringen van het licht in de 40-dagentijd.
Blad afgerukt door winterstorm,
vormt voedingsbodem voor nieuw leven
Er wordt gezongen in de toppen.
Naakte takken beven.
Ze fluisteren een eeuwenoud verhaal.
Het oude hout herpakt zich.
Straks wordt er weer genesteld in haar kruin.
Het jonge groen vertakt zich.
De groene ring van leven in verbondenheid is verbroken door het overlijden, maar wordt bijeengehouden door de draden van liefde van God en voor elkaar. Zo blijven we altijd onzichtbaar met elkaar verbonden. Daarom noemen ze deze zondag ook wel “Eeuwigheidszondag”.Maar onze tranen mogen er ook zijn, zoals het volgende gedicht van Tanja Helderman zo mooi verwoordt:Rauw op mijn huidZout op mijn wangenOntastbaar samenPeilloos verlangenFeilloze liefdeRoerloos bewogenVloeibaar gemisstroomt uitmijn ogen
Vandaag lopen we vast wat vooruit van derde naar vierde advent.
We horen de aankondiging van de geboorte van Jezus.
De wegwijzer wijst naar boven.
Maria geloofd het verhaal van de engel,
Geloofd het verhaal van God.
Er komt kleur in de guirlande.
Kerstmis komt in zicht!
We zíjn samen op weg
Volgen de pijlen
Richting het toekomstig licht
Ontmoetingen onderweg
Verdiepen de gedachten
Maria, meísje, zwanger
Van het hemelse licht.
Het thema is de geboorte van Jezus en zijn koninklijke afkomst.
De ster wijst ons de weg naar de plaats waar de pasgeborene te vinden is.
In de guirlande ziet u lichte kleuren en bloemen, gouden accenten en lichtjes
om het feestelijke te onderstrepen.
De vierpuntige ster verwijst naar alle windstreken.
Van overal komen we samen voor het koningskind.
Jezus is hét koningskind, uit het geslacht van David.
Met dank aan Gods Geest en aan Jozef, zijn vader, die van koninklijke afkomst is.
De pijl van de tweede advent wijst naar links.
Johannes zei tegen de mensen: “Maak recht de weg van de Heer”.
Hij roept de mensen op om daarom even stil te staan en terug te kijken op hun leven.
Wat is er van terecht gekomen en wat is er nodig om die weg recht en effen te maken?
De weg in de schikking is groen. Er is hoop voor de toekomst.
De pijl van derde advent wijst naar rechts.
Samen met de lichte kleuren tussen het groen verwijzen zij naar die hoopvolle
toekomst met Jezus.
Zoals het volgende gebed zo mooi verwoord:
God van licht
Gij stuurt mensen op ons pad
om de weg te banen
en ons vreugde te brengen.
Help ons
om mee te bouwen aan een weg
die voor iedereen begaanbaar is.
Laat ons het licht zijn voor elkaar
naar het voorbeeld van uw Zoon Jezus.
Blijf bij ons, Heer, als licht
en geef troost en moed om samen verder te gaan.
Vandaag, morgen en altijd.
Vandaag nemen wij afscheid van ambtsdragers en worden er nieuwe bevestigd.
Voor ieder die afscheid neemt en voor ieder die we verwelkomen is er een vaasje.
De rode roos daarin staat voor de ambtsdrager, die met liefde (rood) het ambt heeft vervuld of gaat vervullen.
De witte bloemetjes symboliseren de kerkelijke gemeente.
De kleine hulst staat voor de prikkels en uitdagingen die je in het ambt kan tegenkomen.
De vingerbladeren vertegenwoordigen Gods handen.
De hedera Gods eeuwige trouw.
Vanuit ons midden geroepen,
Om ons te helpen,
Gods pad te volgen.
Oogstzondag is een feestdag die in het teken staat van de oogst en dankbaarheid. Het is een dag waarop we stilstaan bij alles wat we hebben ontvangen en dankbaar zijn voor de overvloed aan producten.
Maar dan gaan onze gedachten uiteraard ook naar de vele gebieden in de wereld waar de mensen niet kunnen spreken van overvloed. De gebieden waar oorlog is. Dan moeten wij des te meer dankbaar zijn dat wij het zo goed hebben.
God geeft mensen de mogelijkheid om op het land veel producten te verbouwen.
We zien er enkele in de schikking.
Tevens ziet u bloemen in warme kleuren.
Warmte die dankbaarheid uitstraalt.
Uitleg van de schikking bij de eerste eredienst in kerkgebouw
De Verbinding op 24 september 2023
Als basis voor deze schikking is gekozen voor het beeld dat Lenie van Well heeft geschonken
bij de oprichting van De Verbinding. 3 kerken die samengevoegd
worden tot 1 kerk.
De schikking is ook voornamelijk uit 3 kleuren opgebouwd: wit, rood en groen.
Wit betekent: feest vandaag, omdat we de eerste eredienst in deze prachtige
kerk mogen houden.
Rood om onze dankbaarheid hiervoor uit te drukken. Dankbaar ook voor het vele
hoofd- en handenwerk dat er de afgelopen jaren door gemeenteleden is verricht, waardoor
dit kerkgebouw tot stand kon komen. Alle talenten van onze gemeenteleden zijn aan bod gekomen.
De anthurium staat symbool voor gastvrijheid. Daarmee spreken we de hoop uit dat
dit gebouw een thuis mag worden voor iedereen, ongeacht karakter, huidskleur of geaardheid.
Zoals we ook in psalm 84 zullen lezen: zelfs de mus en de zwaluw vinden er een woning.
Het zal dus niet alleen gaan om een mooi gebouw met uitstraling maar ook om een gastvrije gemeente.
De opgerolde aspidistra-bladeren zijn naar binnen gekeerd, maar de anthuriums zijn gericht op
de buitenwereld, op de medemens.
In Efeziers kunnen we lezen dat door ons geloof Christus kan gaan wonen in ons hart zodat wij
geworteld en gegrondvest blijven in Zijn liefde. Het hart met de anthuriums beeldt uit dat
wij die liefde mogen uitdelen aan anderen.
Het thema van startzondag 2023 is Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde.
De groene anthuriums en het graan staan symbool voor hoop. Hoop voor de toekomst.
Tot slot de bede die nog steeds in de hal van dit kerkgebouw hangt:
Opdat zij allen één zijn!